Starten met linkbuilding, praktische tips

Met linkbuilding betere positie in Google

Een belangrijke factor voor je vindbaarheid in Google is het aantal backlinks dat je website heeft. Dus als je goed wilt ranken in Google moet je vroeg of laat starten met linkbuilding. Maar hoe doe je dat dan, starten met linkbuilding? 

In dit artikel geven we je daar een aantal praktische tips voor waarmee je direct aan de slag kunt. Ook bespreken we aspecten van linkbuilding waar je voorzichtig mee moet zijn omdat ze je vindbaarheid in Google kunnen schaden.

Selecteer zoekwoorden en optimaliseer je website

Het doel van linkbuilding is om je vindbaarheid in Google te verbeteren op relevante zoekwoorden. Maak daarom een selectie van relevante zoekwoorden en zorg er vervolgens voor dat de webpagina’s waarop die zoekwoorden staan goed geoptimaliseerd zijn. 

Niet alleen op de zoekwoorden, maar ook op techniek. Denk bijvoorbeeld aan snelle laadtijden. Een website die technisch goed in elkaar steekt rankt over het algemeen hoger dan een website die aan alle kanten rammelt.

Starten met linkbuilding doe je zo

Zoek naar relevante linkkansen

Dit is het meest tijdrovende aspect van linkbuilding. Daarom is het belangrijk dat je zo efficiënt mogelijk te werk gaat. Dat kun je bijvoorbeeld doen door:

  • De linkprofielen van je concurrent te onderzoeken. Op die manier krijg je inzicht in waar zij hun links vandaan halen en kun je diezelfde linkbronnen benaderen voor een linkplaatsing. Een voorbeeld van een tool waarmee je de linkprofielen van je concurrenten kunt onderzoeken is Majestic SEO.
  • Maak templates voor de berichten die je naar websitebeheerders gaat versturen om linkplaatsingen te regelen. Scheelt een hoop typewerk😉.
  • Vraag aan iedere websitebeheerder die je voor een linkplaatsing aanschrijft of hij meerdere websites beheert waarop je een link zou kunnen plaatsen.

Beoordeel de gevonden linkkansen

Nadat je een overzicht hebt gemaakt van alle linkkansen is de volgende stap om de kansen te beoordelen. Beoordeel ze op de volgende zaken:

  • De Autoriteit. Bijvoorbeeld DA en PA van MOZ of CF en TF van Majestic SEO. Een link heeft meer impact als de website waarop hij wordt geplaatst een hoge autoriteit heeft. Als vuistregels kun je een minimale score op de DA, PA, CF en TF van 15 aanhouden. 
  • Kijk of de gevonden linkkansen relevant zijn. Dus of ze iets met jouw website te maken hebben. Ben je interieurontwerper? Dan zijn woonblogs bijvoorbeeld relevant om een link van te krijgen.
  • Check of de gevonden websites niet allemaal bij dezelfde hostingpartij en op hetzelfde IP-adres staan. Google vindt dat niet natuurlijk. De IP-adressen en hostingpartijen kun je checken met tools zoals whois.domaintools.com

Nadat je alle websites hebt beoordeeld kun je een selectie maken van welke linkkansen het meest waardevol zijn voor linkbuilding. Daarna is een kwestie van onderhandelen over een eventuele vergoeding voor het plaatsen van een link en kun je de linkplaatsing definitief maken.

Het beoordelen van links

Let op de ankerteksten!

De linkjes die je hebt laten plaatsen, hebben meer impact op je vindbaarheid als je relevante linkteksten gebruikt. Linkteksten worden ook wel anchorteksten genoemd.

Let erop dat je varieert met je anchorteksten. Gebruik niet alleen de exacte zoekwoorden waarop je wilt ranken maar ook synoniemen en gerelateerde zoekwoorden. Op die manier krijg je een natuurlijk profiel van anchorteksten.

Als je veel links bouwt met anchorteksten die precies overeenkomen met de zoekwoorden waarop je wilt ranken kan Google je website een penalty geven. Daardoor kunnen je rankings zakken. Of je website kan zelfs geheel uit de zoekresultaten worden verwijderd! Wees dus voorzichtig met het gebruik van anchorteksten die precies overeenkomen met de zoekopdrachten waarop je gevonden wilt worden.

Monitor je geplaatste links

Een belangrijk aspect van linkbuilding is dat je regelmatig controleert of je geplaatste links online blijven staan of dat ze een nofollow tag krijgen, waardoor Google de waarde van de link niet meer meetelt. 

Je kunt handmatig controleren of een link nog online staat of een nofollow tag heeft. Maar er is ook software waarmee je de controles kunt automatiseren. Bijvoorbeeld LinkAssistant.

Linkbuilding uitbesteden

Linkbuilding is tijdrovend werk en zeker als je niet de juiste tools tot je beschikking hebt, wegen de inspanningen eigenlijk niet op tegen de resultaten. Je kunt er in dat geval beter voor kiezen om linkbuilding uit te besteden aan een online marketingbureau

Op die manier kun je meer tijd besteden aan de groei van jouw bedrijf terwijl specialisten de linkbuilding voor je verzorgen. Als ondernemer zijnde is dat wat ons betreft de beste keuze.

Een backlink plaatsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *