De 5 online marketing trends van 2022

Marketing trends van 2022

Als ondernemer weet je dat de markt voortdurend in beweging is. Dat geldt voor je eigen branche maar ook zeker voor allerlei trends, waaronder die van online marketing. Want je doelgroep verschuift niet alleen van kanalen, ook de wetgeving en toepassing van data verandert. 2022 gaat nog meer om het volgen van je doelgroep – niet de concurrentie – en het bieden van echte waarde. Je online marketing verandert daardoor enorm: het wordt uiteindelijk je product zelf. Dit zijn de vijf online marketing trends van 2022.

Online marketing trends: wat zijn het eigenlijk?

Het zijn de huidige ontwikkelingen die bepalen hoe de online marketing kanalen worden ingezet om een bedrijf of merk in de markt te zetten. Ook in 2022 veranderen de behoeften en gedachten van consumenten, net als de manier van contact onderling en met merken. Elk jaar zie je de opkomst en neergang van social media platforms, tijdelijke hypes en buzzwords en veranderingen in de customer journey. Voor de online marketeer die graag op het snede werkt, geven de online marketing trends aan waar nieuwe kansen liggen om de concurrentie een stap voor te zijn.

1. De GDPR: grote impact op privacy en online marketing

Nog niet bekend met de GDPR? Dit moet je nu weten als bedrijf wanneer je actief bent in Europa en persoonsgegevens verzameld:

  1. De GDPR (General Data Protection Regulation) is de nieuwe Europese privacywetgeving die alle anderen per 25 mei 2018 vervangt.
  2. Voldoe je niet aan de GDPR en neem je privacy totaal niet serieus? Dan kun je een monsterboete van € 20 miljoen of 4% van je wereldwijde omzet krijgen.
  3. De GDPR geldt voor grote én kleine bedrijven, ook ZZP’ers, die data verzamelen over Europese burgers. Dus ook Amerikaanse bedrijven moeten aan de GDPR voldoen.
  4. Je mag alleen persoonsgegevens opslaan, als je daar een grondslag voor hebt. Dat betekent: wetgeving, noodzaak voor je dienstverlening óf goedkeuren van de consument.
  5. Europese burgers krijgen nieuwe rechten: het recht om vergeten te worden, het recht om alle informatie over hun zelf op te vragen én het recht van dataportabiliteit. Daarmee kunnen ze hun gegevens opvragen om die bij een concurrent onder te kunnen brengen.

Als ondernemer moet je dus weten waar de grenzen liggen. Remarketing kan bijvoorbeeld maar beperkt, want ook profiling wordt aan banden gelegd. Ieder stukje informatie dat kan leiden tot iemands identiteit, is een persoonsgegeven en mag niet ongevraagd worden ingezet. Anonimiteit en privacy is straks het uitgangspunt. Dat maakt online marketing een stuk uitdagender in 2022, maar ook meer bevredigend. Je moet immers meer doen om het vertrouwen van je doelgroep te winnen.

GDPR is een term die steeds vaker terugkomt bij marketing

2. Native advertising voor meer geloofwaardigheid in je verhaal

Steeds meer bedrijven maken gebruik van deze online marketing trend: advertenties in de vorm van content. Native advertising betekent adverteren op een lokale manier, passend in de standaard content. Voor ons is dat informerende blogs over online marketing en social media, in dezelfde look and feel als onze eigen blogs.  Native advertising is met een groei van 39 naar 51 miljoen euro (31 procent) een sterke groeier in de online advertentiemarkt. Online marketeers besteden steeds meer van hun displaybudget aan native advertising: het is immers vijf tot tien keer meer effectief dan display.  

Het voordeel van native advertising: je ergert de consument er niet mee, zoals display wél doet. Op de meest onmogelijke momenten krijg je een pop-up waarvan de X om te sluiten, altijd moeilijk te vinden is. Nog erger: ze laten je klikken op zinnen als “No I don’t want to know more about contentmarketing” om te sluiten. Een psychologisch truukje dat bewezen werkt (want het doet pijn om op een leugen te klikken, je wilt wél meer weten, maar je niet aanmelden voor die nieuwsbriefspam bijvoorbeeld). Native advertising werkt om dat je de lezer aanspreekt via het juiste kanaal en op het juiste moment met de juiste content, waarmee je ze verder de customer journey in begeleid. Niet schreeuwend, maar helpend.

3. Facebook Messenger inzetten als nieuw online marketingkanaal

Zet je actief in op Facebookmarketing? Dan is de volgende stap het inzetten van Facebook Messenger. Hiermee ben je direct aanspreekbaar voor de bezoekers van je Facebookpagina via chat. Volgens Facebook koopt 53 procent van de mensen eerder bij een bedrijf waarnaar ze rechtstreeks een bericht kunnen sturen en stuurt 56%van de mensen  liever een bericht naar de klantenservice dan dat ze bellen. Facebook ondersteunt dat met nieuwe instellingen, Send/receive API en Messengeradvertenties al sinds 2018.

Belangrijkste uitgangspunt bij deze online marketing trend: wees bewust dat je op het Facebookkanaal zit. Dat bepaalt niet alleen je insteek en boodschap, maar ook je budget en bereik. Het is ieder bedrijf al lang duidelijk dat het Facebook gaat om de centen, en dat de aandacht van hun Facebookaccounts (jij en ik dus) altijd naar de hoogste bieder gaat. De beste manier om daarmee om te gaan, is aan te sturen op contact naar je eigen kanalen. Zoals je website.

Messenger gebruiken voor je marketing

4. Live chat op je website – 4 tips

Live chat website 2018 trend online marketing

Je hebt het als consument al gezien bij je energieleverancier waarschijnlijk en steeds meer bedrijven kiezen ervoor: een chat venster die opent bij je bezoek. Heeft u vragen? Hoe kunnen we u verder helpen?  Het direct kunnen stellen van een vraag kan het verschil betekenen tussen een aankoop of een klik naar de concurrent. Je kunt als bedrijf direct reageren op de vraag. Op een snelle en natuurlijke manier.

Let er wel op dat je het op de goede manier doet:

  1. Iemand die al je bezoekers kan helpen. Geen stagiaire maar een senior die binnen het bedrijf weet hoe hij of zij zaken regelt.
  2. Vaste tijden. Dat mag gerust tijdens kantoortijden zijn, als jouw doelgroep die ook aanhoudt, maar zorg er voor dat het niet die site wordt waar niemand achter zit. Want met live-chat wordt dat wel duidelijk.
  3. Wees effectief. Niks zo irritant als eerst een vragenlijst invullen, dan in de chat komen, om vervolgens naar exact dezelfde zaken te worden gevraagd. Dat is overduidelijk een vertragingstechniek van een overwerkte callcenteragent. Daarna wordt je in de wacht gezet, en dan krijg je het gevoel dat je ze beter had kunnen mailen. Ook een negatieve chat-ervaring telt.
  4. PLOING. Je bent als bedrijf niet de enige die het druk heeft. Zorg ervoor dat wanneer je een chatbericht plaatst, de bezoeker dat hoort. Want die is op de achtergrond maar iets anders gaan doen als hij of zij niet direct geholpen wordt.

Kortom: met live-chat kun je veel positieve impact maken op je bedrijfsvoering, maar alleen als je het goed aanpakt. WhatsApp biedt het voordeel hierboven op het niet gebonden is aan je website.

5. Marketing complexiteit te lijf met AI

Als online marketeer wéét je al dat het gaat om de customer journey over verschillende kanalen en met allerlei touchpoints die verschillen per klant. Personalisatie is de sleutel tot hogere conversie, en daarvoor heb je big data nodig. Maar ja, als marketeer ben je géén analyticus. En de GDPR met allerlei nieuwe eisen komt daar nog bovenop. De oplossing is AI: machine learning van slimme algoritmes mét een enorme daling in de kosten van rekenkracht. Klinkt ingewikkeld, maar als consument ben jij daar al een grote gebruiker van:

  • Spotify: op basis van jouw muziekvoorkeur stelt Spotify Discover een lijstje met suggesties op. (iets wat een Amazon maar ook eh, Pornhub bijvoorbeeld doen)
  • Google: Naast links en content heeft Google Rankbrain als bepalende factor in de rankings. Met deze AI wordt de intentie achter een zoekactie ontrafeld.
  • Facebook: Klik jij veel op kattenfilmpjes, dan krijg jij van Facebook alle mogelijke kattenfilmpjes te zien. Het algoritme van Facebook (Edgerank), kent vele factoren die continu worden gefinetuned om jou zo lang mogelijk op Facebook te houden. En. Ervaar je dat ook?

Nu heeft jouw bedrijf waarschijnlijk niet dezelfde grootte als deze big tech bedrijven. Maar AI is niet meer een moeilijke techniek alleen voor knappe bollenbozen bedoeld. Partijen als IBM bieden AI functionaliteit als afneembare dienst aan: Watson. Programmeren is niet meer nodig om op deze online marketing trend in te kunnen spelen, het gaat om je bedrijfsvoering. Hoe AI precies de weg vrijbaant voor de GDPR, wordt nog uitgedokterd de komende maanden. Het is in ieder geval duidelijk dat het anonimiseren, terugvinden, koppelen én ontkoppelen van gegevens door AI het meest efficient kan worden gedaan in 2022.

AI gebruiken voor je marketing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *